ORGACOM ORGACOM ORGACOM ORGACOM ORGACOM
» 2007: The Color Line | » 2007: Leven uit een koffer |
 

2007: Kunst-e-conomie

Woensdag, 15/08/2007, 18:00 uur
Presentatie van Orgacom en de start van het Belgrado project 'biznizmen'.

Vlak na de val van het communisme onstand er een nieuw idool in Servie: de zakenmen. Tijdens het communisme bestond deze rol niet en was er ook geen woord voor. Het nieuwe servische woord Biznizmen lijkt dan ook direct te zijn overgenomen uit het engels. Het woord zakenman heeft een aantal vreemde eigenschappen; zo is het niet duidelijk wat de zakenman precies doet. Het woord roept een beeld op van iemand op in een pak met stropdas in een kantoor of op zakenreis. Een ander vreemd punt is dat zakenmannen zelf deze beschrijving zelden of nooit gebruiken om hun identiteit mee te omschrijven. Door de vage betekenis die aan het woord zakenman hangt, leent het zich erg goed voor projectie en mythevorming. Tegenwoordig heeft de term biznizmen in Servie meer een negatieve conotatie van maffia en onzuivere praktijken. Om beter te begrijpen welke gedaanten biznizmen in de Servische cultuur heeft, vragen we mensen in Belgrado om een kort verhaal te schrijven dat begint met een van de volgende zinnen:

* Er was eens een zakenman die, terug van een zakenreis naar het buitenland, zijn voormalige klasgenoot tegenkomt op straat en ze besluiten om samen een koffie te drinken

* Een trein stopt en een zakenman stapt uit, een winkeleigenaar neemt zijn plaats over

Wij gebruiken de rijkere beschrijvingen die uit de verhalen komen als startpunt van nieuwe kunstwerken.

Lezingen en tentoonstellingcyclus georganiseerd door Marko Stamenkovic
O3ONE Gallerie
Andricev venac 12
11000 Belgrade, Serbia
Tel: +381 11 323 87 89
Mobiel: +381 64 25 025 97
www.o3.co.yu

» Jelena Stevanovic's artikel in Servisch dagblad Politika

PLOTKI magazine july 2008 Bosses and underlings


Art-e-conomy
Curatorial text by Marko Stamenkovic
download engels document: » Art-e-conomy
56Kb.doc

Art-e-conomy intro
Short 3 page intro by Marko Stamencovic
download engels document: » Art-e-conomy intro
36Kb.doc

Article in Politika
Jelena Stevanovic article in Serbian national newspaper Politika, 25 augustus 2007
download engels document: » Article in Politika
33Kb.doc


 

2007: The Color Line

Voor de tentoonstellingen serie 'The Color Line' werken Orgacom en The Trinity Session / Stephen Hobbs & Marcus Neustetter samen met het doel om een wederzijdse subjectieve representatie te maken van Johannesburg (Zuid-Afrika) en Istanbul (Turkije) in de Jack Shainman Gallery te New York (USA). Het idee is om het beschouwers zich te laten realiseren hoe we ons emotioneel, ruimtelijk, lichamelijk en cultureel orientateren in extra grote en snel veranderende steden op een manier die herkenbaar is voor mensen in gelijksoortige omgevingen. In een presentatie - met foto's en gesproken commentaar op de twee steden - worden het vrij abstracte geluid en de beelden van de twee steden gemixed zodat het voor beschouwers moeilijk is te herleiden waar de foto's en het geluid gemaakt zijn. Dit zorgt ervoor dat hij of zij vrij is om te mijmeren over de eigen grote-stads-evaringen.

De focus van de tentoonstellings-serie The Color Line, is zowel gericht op de relaties die de deelnemende kunstenaars leggen tussen hun manier van esthetisch onderzoek en Afrika en de Afrikaanse diaspora (mensen met Afrikaanse 'roots' die buiten Afrika leven) als op de intellectuele noties van zwart, wit en kleur als concepten die huidskleur en cultuur aanduiden. Verder wil de curator van de serie tentoonstellingen, Odili Donald Odita, de aandacht vestigen op de psychologische betekenis van 'kleur' ten opzichte van de betekenis van 'zwart-wit'. Dit is geen formalistische hedendaagse kunsttentoonstelling, maar juist het tegenovergestelde, een tentoonstelling die de specifieke, complexe en rijke ideeen die de deelnemende kunstenaars onderzoeken in individueel werk met een directe of een tentatieve relatie tot Afrika. Odili wil daar de complexe condities van de Afrikaanse identiteit in de geglobaliseerde context aan toevoegen als een aandachtspunt.

De term 'zwart-wit' betekent normaliter het basale pragmatische idee van duidelijkheid in denken, redeneren en presenteren. Zwart-wit wordt ook gezien als een absoluut waardenoordeel. Deze tentoonstelling is van plan deze pretentie van het waardenoordeel zwart-wit te onderzoeken en de diepere metaforische betekenissen die het begrip heeft in het menselijke bewustzijn. De tentoonstelling is erop gericht de aspecten van verlangen/verlangens in relatie tot zwart-wit en datgene wat daarbinnen gemist wordt (kleur natuurlijk) te beschouwen, en te spreken over datgene wat gemist wordt in de andere genoemde situaties. Op een spychologisch vlak zal zwart-wit onderzocht worden als een opslagplaats van het ondenkbare, het ongedempte en het onaffe. De tentoonstelling stelt de spanningen tussen de incompleetheid binnen deze vorm van picturale ruimte, waar de toeschouwer de gaten invult, of zelf de ruimte inneemt, tussen de extremen van zwart en wit.

De Color Line zal ook gericht zijn op de voortdurend voortgaande problematische conditie van zwart en wit in relatie tot huidskleur, en wat zich manifesteert als een voortdurende ongelijke macht tussen deze twee waarde-oordelen. Dit project zal gebruik maken van de productie van de deelnemende kunstenaars die werken met zwart-wit om inzicht te geven in dit esthetische/sociaal-economische probleem.

Het uitgangspunt van kleur hier is een van beschrijving. Kleur vult het gat dat open blijft bij een zwart-wit framewerk. Kleur beschrijft de wereld in een meer complexe hoewel meer voor de hand liggende wijze, en toch maakt de specifiekheid van kleur deze nieuwe complexiteit meer aantrekkelijk en mysterieus. Vragen worden zelfs groter in een wereld van kleur, omdat er meer te zien is en meer te kiezen.

Het punt is dat het begrip kleur ook rijker kan worden geinterpreteerd als de intellectuele notie van esthetiek en de wijdere cultuur samengaan. Esthetische zaken passen goed binnen een cultureel kader, als deze zaken op narratieve wijze het speciale karakter van specifieke geschiedenissen en sociale lagen kwalificeren. De bekrachtiging van deze verscheidenheid bij een persoon, kan een begrip van de complexiteit van vervlochten relaties, varierend afhankelijk van menselijke ervaringen, naar buiten brengen. De Color Line kijkt naar de manifestaties van cultuur aangaande kleur. Zoals al eerder vermeld werd, kleur als beschrijving, zal ook refereren aan huidskleur, zowel als aan cultuur en esthetica. Deze conditie van veelvormigheid is altijd inherent geweest aan kleur; het is nu in deze hedendaagse tijd dat we vrijer kunnen discusieren over deze veelvormigheid zonder geraakt te worden door een ideologische/esthetische censuur.

De relevantie of deze en andere curatoriale projecten die Odili Donald Odita heeft uitgevoerd is de directe aanpak die hij als kunstenaar-curator heeft met betrekking tot samenwerking en partnerschap. In de 21ste eeuw is het geruststellend te begrijpen dat de rol van de kunstenaar multivalent geworden is, op manieren die hen nu in staat stelt te schrijven, tentoonstellingen te organiseren, en machtsposities in te nemen ook over hun eigen carrieres en productie. De hedendaagse kunstenaar heeft de macht en de potentie om hun perspectief hoorbaar te maken in een globale en maatschappelijke context. Op deze wijze is de kunstenaar beter in staat om de standaards in culturele presentatie binnen de structuur van de kunstmarkt te bevragen en uit te dagen. Het is ook belangrijk dat we manieren vinden om onszelf verder te helpen en de voortdurende uitdagingen van de groei, succes en overleving als groep aan te gaan. De acceptatie en verantwoordelijkheid van de eigen kracht is slechts een eerste stap. In deze tentoonstelling kan worden gezien dat we onze stem als hedendaagse kunstenaars kunnen presenteren zonder de scherpte van een erg verdelende kunstmarkt.

DEELNEMENDE KUNSTENAARS
Tiong Ang
Radcliffe Bailey
Christiaan Bastiaans
Bili Bidjocka
Maria Magdalena Campos-Pons
Nick Cave
Jean-Ulrick D


The Color Line
announcement
download engels document: » The Color Line
207Kb.pdf

 

2007: Leven uit een koffer

Tijdens de tentoonstelling 'Leven uit een koffer' die tussen 8 september en 11 november in het Gorcums Museum te zien is, laat Orgacom haar werk 'carry-on-economy' zien. Kunstenaars reizen een hoop en nemen van hun reizen vaak goederen mee die goedkoper of beter verkrijgbaar zijn in de landen waarheen of -van ze reizen. Orgacom brengt in kaart welke goederen goede opbrengsten opleveren, in geld of in goedwil, om zo een alternatieve economie te vormen. In een serie kartonnen dozen die er uit zien als koffers met de maximale dimensies van handbagege staan de logo's van luchtvaartmaatschappijen. Op de achterkant van de dozen staat een text van een kunstenaar met van welk land hij of zij bepaalde goederen meenam en waarom.

Bijvoorbeeld:
"From New York, USA to Istanbul, Turkey by Turkish Airlines. You are allowed to carry only one carry-on bag on board. Its dimensions must be 20x40x60 cm and must weigh max. 8kg.

> Did you bring goods from one country to another?
I can tell you what I normally buy - art books and art supplies, paper, special glues, paint, metal, accessories for production etc. brand names I cannot find here, perfume form duty free shop and face cream, special teas, liquor, anything which is much cheaper sold on Canal street in New York. They are all available here but nearly half price over there - same items. Italian and French cheeses are much cheaper. special sauces for cooking ...
CRAZY isn't it?"

In opdracht van het Gorcums Museum en Artoteek Gorinchem ontwikkelden Piet Augustijn en Jack van Mildert de manifestatie Leven uit een koffer.

DEELNEMENDE KUNSTENAARS
Teike Asselbergs en Elias Tieleman / Orgacom, Theo Berlie, Marijke Bongers, Bonhansa, Fred Bontje, Fransje Booij, Alwin Bootsma, Wim Buitendijk, Lon Buttstedt, Ro van Doesburg, Peronne van den Driessche, Moritz Ebinger, Martijn Engelbregt / EGBG, Pauline Fokkelman, Arie Huisman, Jacolien de Jong, Joke van Kerkwijk, Rosanne van Klaveren, Susan de Kruiff, Kunstneefjes, Aart Lagewaard, Karen Lancel en Hermen Maat, Heidi Linck, Annechien Meier, Andries Micke en Denis Oudendijk / 75+N.A.P., Chris Mudde, Ali M’Roivili, Adriaan Nette, Renée Reijnders, PJ Roggeband, Wim Schermer, Monica Schokkenbroek, Beatrijs Schweitzer, Petra Slager, Marjorie Slooff en Merel Holleboom, Starik, Rob Veenendaal, Niek Verschoor en Marcel Doorduin / Dutch Airborne Art Rangers, Mariëlle Videler, Elaine Vis & Riek Westerhof.

Gorcums Museum/ Artoteek Gorinchem, Grote Markt 17 4201 EB Gorinchem